måndag 30 augusti 2010

Baudelaire och Babbitt i fyndlådan

Under en lucka på jobbet tog jag mig tid att springa förbi Akademibokhandeln. De hade en fyndlåda utanför dörrarna, och där stod jag och vände på titlarna en stund. Jag hittade Det moderna livets målare av Charles Baudelaire, i en stor och vacker bibliofilupplaga med silversnitt, tryckt i Bodonistil... Jag har tittat på den förut, när den stod inne i affären. Där kostade den 299 kronor. Nu kostade den tio kronor. Att betala drygt tre procent av den ursprungliga kostnaden kändes som en bra affär...

Dessutom hittade jag en samling texter av en Irving Babbitt, Etik, demokrati och ledarskap. Babbitt verkar ha kämpat för den humanistiska bildningen i USA under 1920-talet. Det torde vara intressant för vilken människa som helst som har humanistiska böjelser... Etik, demokrati och ledarskap kostade också den tio kronor.

Således en bra bokhittardag i dag!

1 kommentarer:

Anonym sa...

Såna affärer hade till och med Anton i Katthult gillat! :)Härligt!

AW