fredag 30 juli 2010

Bokrecension: Beyond Exile

Day by Day Armageddon: Beyond Exile är uppföljaren till Day by Day Armageddon, båda skrivna av J. L. Bourne.

Beyond Exile fortsätter där föregångaren hastigt slutade. Berättarjaget, en marinsoldat i en värld full av zombies, är kvar i den stora bunkern med ett antal andra överlevare. Men snart börjar de få kontakt med vad som verkar vara kvar av den ordinarie armén, och bunkern blir en allt viktigare bas. Men ett rutinuppdrag i helikopter går åt helsicke. De kraschar, och berättarjaget är strandsatt, långt från basen. Nu börjar hans resa tillbaka.

Dagboksformatet är kvar, och vi för följa utvecklingen genom berättarens anteckningar allteftersom han genomlever dem. Det ger fortfarande en känsla av närhet, och med den första boken som bakgrund fördjupas karaktärerna något, och huvudpersonen har till och med en romans med en annan överlevare; men romansen är en bisak: kampen mot zombies och kampen för överlevnad är det centrala.

J. L. Bourne är själv soldat. Det kan säkert förklara förkärleken för att lista vapenmodeller och militära förkortningar; även detta skänker autenticitet åt berättelsen, även om jag knappast vet exakt vad han pratar om emellanåt.

Känslan av att jag i själva verket sett en hyfsad amerikansk miniserie dröjer sig kvar efter läsningen. Men upplägget är sådant, att Bourne nog skulle kunna skriva uppföljare efter uppföljare, och också Beyond Exile slutar på en ton som ger alla möjligheter åt en fortsättning. Jag reagerar på den starka fokuseringen på Amerika, och undrar förbryllad vad som hänt med resten av världen: sådana reflektioner saknas i stor utsträckning hos huvudpersonen. Kanhända är han för upptagen med att massakrera zombies... Men zombiesarna är inte särskilt skrämmande. Kanske är jag härdad, men boken är främst en spänningsroman, snarare än en rysarroman. Men den skänker underhållning åt läsaren, åtminstone om läsaren är zombiefantast.

Om Bourne skriver en fortsättning är det nog sannolikt att jag läser den också.
– – –
Day by Day Armageddon: Beyond Exile, J. L. Bourne, Gallery Books 2010. ISBN: 978-1-4391-7752-5.