torsdag 4 november 2010

Kellgren i Lyrikboken

Häromdagen fick jag fatt i Lyrikboken: En svensk antologi (red. Daniel Andreæ, Tage Nilsson), andra upplagan, från 1964. Jag såg att en bekant hade den, och då blev jag förtjust i den. När jag sen såg den på Tradera (så klart), så köpte jag den. Det är en omfångsrik, men till storleken ganska nätt bok. 950 dikter ryms i den, satt i liten stil. – Ser du den, så skaffa den!

Åtskilliga författare är med, men med nödvändighet inga efter 1964... Där finns dikter av Dan Andersson, Karin Boye, Elmer Diktonius, Johannes Edfelt, Vilhelm Ekelund, Nils Ferlin, Gustaf Fröding, Pär Lagerkvist, Lasse Lucidor, Bo Setterlind, Erik Johan Stagnelius, Edith Södergran och många fler. – Önskar att det kunde komma en uppdaterad version av denna oerhört praktiska volym!

En dikt ur samlingen som jag fastnade för, är Johan Henrik Kellgrens (d. 1795) »Epicurismen«:
»Lägg av, min vän, den sorgedräkt
som din natur så illa kläder,
ditt kval det glada väsen häder,
som dig till liv och nöje väckt.

Känn, vem du är, och gör dig rätt,
lät upp ditt bröst för glädjens strömmar.
Din ålder ler, din Themir ömmar,
för dig är sällhetsvägen lätt.

Lät fanatismen tårar ge
åt världens jämmerfulla öken.
Lät bar förskräckas för de spöken
som deras svaga hjärnor se.

Lät lasten på en avgrund tro,
som under nöjets blomster brinner.
Du dygder har, du sanning finner.
Fly diktat kval, njut verklig ro.

Snart är din aftontimma när,
då blir bekvämt att visdom yrka.
När du att njuta saknar styrka,
tänk då, att nöjet brottsligt är.

Men om din middag dagen slöt,
och öppnade det mörka djupa.
Så tacka himlen, le, och stupa
ur nöjets ned i dödens sköt.«

* * *


Uppdatering: I hyllorna hittade jag faktiskt en nyare version av Lyrikboken. Tom Hedlund har reviderat och utökat Daniel Andreæs och Tage Nilssons antologi. 150 dikter har tagits bort, omkring 300 har lagts till. Utförliga register finns också här, och jag märker att även ett ämnesregister fått lov att vara med, vilket är mycket bra. Poeter som debuterat under mitten av sextiotalet utgör en gräns för hur nya poeter som finns med, och diktargärningar av poeter som förekommer i antologin har följts till 1977. Tom Hedlund avslutar sin efterskrift:
»Lyrikboken har förblivit den korta kärnlyrikens bok, ett slags mer eller mindre profan uppbyggelsebok och samtidigt en lyrisk skattkammare, tillgänglig för alla.« (sid. 738)
Lyrikboken: En svensk antologi, den tredje upplagan, trycktes – i min version – 1978.

0 kommentarer: