tisdag 9 mars 2010

Bokrecension: Plattform

Plattform är skriven av den kontroversielle franske författaren Michel Houellebecq.

Michel, bokens jag, är en medelmåttig, medelålders, blasé byråkrat, vars arbete går ut på att göra budgetar för diverse kulturprojekt på franska kulturministeriet. Emellertid dör hans far. Inte för att de haft så mycket kontakt, men fadern har ändå lyckats samla ihop en hel del pengar under sitt liv. Dessa pengar ärver nu Michel. – Att fadern blev mördad av brodern till en kvinna som fadern haft en affär med blir en högst underordnad historia.

Av någon anledning väljer Michel att fara till Thailand på gruppresa. Han åker själv. Och han är inte sen att låta sin nihilistiska inställning konkretiseras genom besök på bordell. Även andra i sällskapet besöker thailändska massageinstitut. Det väcker somliga medresenärers ilska, och andras beundran. Valérie, en bisexuell affärskvinna, mycket framgångsrik inom turistnäringen, och också deltagare på resan, fascineras av den egentligen genomtråkige Michel. Väl åter i Frankrike behåller de kontakten och blir ett par. De blir starkt förälskade i varandra.

Detta är inledningen till en berättelse som kokar av sexualitet. Michels och Valéries samliv är mycket intensivt, och det skildras grafiskt; det är något som fått nån att jämföra Houellebecq med Markis de Sade, något som är fullkomligt orimligt. Genom Valérie får Michel även kontakt med Valéries chef, som tillsammans med henne får ny anställning på världens kanske största turistkonsern. Valéries chef får i uppdrag att vända utvecklingen för de äventyrsresor som de senaste åren jorden runt fått vikande siffror.

Michel kläcker idén. »Eldorador Afrodite«. Paketresor till olika destinationer världen över, där gästerna får köpa sexuella tjänster av prostituerade. Idén sätts i verket och blir en oerhörd framgång. Michel och Valérie åker själva på resa, och både hon och han ägnar sig med liv och lust åt de njutningstjänster som prostituerade i anslutning till hotellbyarna erbjuder. Och det gör de inom sin egen kärleksrelation, där de är påtagligt tillgivna varandra.

– Det finns flera läsarter av Plattform. Man kan välja att läsa den som västvärldens dekadens och utnyttjande av den fattiga världen. Men man kan också läsa den som ett libertinskt manifest: moraliserande undviks helt och hållet; prostitution ses som en vanlig affärstransaktion, där det inte är märkligare att en kvinna eller man säljer sina sexuella tjänster, än att en rörmokare konsulteras för att laga rör under köksbänken. Prostitution avdramatiseras.

Detta får naturligtvis en och annan att implodera i aversion. Jag gör inte det. Michel och de som han umgås med är nihilister som upptäckt hedonismen som, om än inte en mening med livet, något att förgylla livet med. I boken finns inga skildringar av övergrepp eller konkret utnyttjande. De personer som säljer sig gör det för vinnings skull. Säljandet av sexuella tjänster blir till sin ekonomiska aspekt ett affärsavtal: pengar för sexuell expertis och tillfredsställelse.

Inte heller är det enbart kvinnor som framställs som sexsäljare, utan även män som säljer sexuella tjänster till äldre kvinnor eller andra män. Könsbias finns, men uppvägs i någon mån av att även manlig prostitution förekommer i boken.

Michel Houellebecq har förmåga att skriva på ett rakt och konkret sätt. Språket flyter perfekt, och har inget av den franska snirklighet som jag brukar reta mig på i ursprungligen franskspråkiga böcker (men boken har jag ju läst i översättning, och inte i original, vill jag påpeka). Detta är en bok skriven på ett sådant sätt som jag vill läsa dem: rakt på. Genom att inte gå omvägar eller att uppehålla sig vid sexualiteten omotiverat länge, slipper man som läsare också den sliskighet som annars kan finnas i böcker med sexuellt tema.

Är du med i bönegrupp i Missionskyrkan så bör du nog för dina nervers skull låta bli att läsa Plattform. Men om du vill läsa något som, trots att det i boken finns så mycket apati, äger förmåga att nå fram till läsaren, så läs Plattform. Du kommer att minnas den.
– – –
Plattform, Michel Houellebecq, Bonnier Pocket 2003. ISBN: 978-91-0-010187-9.