söndag 13 mars 2011

Vilhelm Moberg tog sitt liv

Läser Berättelser ur min levnad, ett antal självbiografiska texter Vilhelm Moberg skrev om sitt eget liv. – Av någon anledning kom jag att fundera på Mobergs självmord. Sökte runt efter lite information, men hittar på rak arm inte särskilt mycket.

Det ska ha hänt på söndagskvällen den 8 augusti 1973. Moberg gick ut i vattnet i en sjö utanför sitt hus i Grisslehamn vid kusten i Roslagen. Han var sjuttiofyra år gammal.

I köket hade han lämnat ett brev som avslutades:
»Klockan är tjugo över sju. Jag går att söka i sjön, sömnen utan slut. Förlåt mig, jag orkade inte uthärda.«
Författaren är begravd med sin maka på Norra begravningsplatsen i Stockholm, där han vilar under en grovhuggen, hög sten, som bär hans och hustruns namnteckning i guld.

* * *

Fascinerad av saker som dessa – bör jag nog söka mer djuplodande fakta i biografisk litteratur, och inte på Internätet... Till och med texten i avskedsbrevet är utformad något olika i olika e-källor... – Det säger något om vådan med källkritik på Internet.

– – –
Referenser:
Wikipedia
Aftonbladet
vilhelmmoberg.com
Find A Grave

5 kommentarer:

Hanneles bok-paradis sa...

han var väl anklagad för nåt..

Creutz sa...

Det har jag aldrig höra talas om. Det jag har hört talas om, är att han blev deprimerad eftersom han upplevde att han inte längre kunde skriva som förut.

fabucjonas sa...

Absolut inte källkritiskt säkert, men: http://pekoralen.blogspot.com/2008/01/vlknda-frfattare-som-begtt-sjlvmord-att.html

där det hävdas att han upplevde tomhet alltsedan fullbordandet av det mäktiga utvandrar-eposet. på samma länk hittar man intressant info om harry martinssons självmord fem år senare. visste redan att han och johnsson blev kritiserade för nobelpriset och att han tog livet av sig, men med en jäkla sax i buken!? som sagt, källorna här känns ju inte tvärsäkra..

Creutz sa...

Sax i buken? Ja, det var väl inte det första jag skulle kommit att tänka på själv...

Anonym sa...

håber du kan forstå dansk
jeg har en kommentar til dit opslag om moberg
så vidt jeg ved valgte moberg netop dette tidspunkt, fordi klokken var præcis den samme da hans elskede bror dog mange år tidligere.
læs din stund på jorden og du vil forstå.
han valgte altså at dø samme tidspunkt om morgenen som sin bror.