söndag 10 oktober 2010

Bokrecension: Att ha och inte ha

Att ha och inte ha är skriven av Ernest Hemingway.

Boken utspelar sig någon gång på trettiotalet, och beskriver smugglaren och hårdföre allsysslaren Harry Morgans tillvaro, där han far omkring mellan Florida och Kuba med sin motorbåt och med olika mer eller mindre ljusskygga kompanjoner.

Den största behållningen med Att ha och inte ha är dess funktion som stämningssättare. Man sugs lätt in i Hemingways korthuggna sätt att skriva, som skänker berättelsen stor realism, och plötsligt liksom känner man nästan vågorna under en blodbestänkt motorbåt, eller stämningen i en hamn i Havanna. – Det är också en av de främsta anledningarna till att jag gärna läser äldre böcker: de beskriver med omedelbart aktualitet ett samhälle som inte längre finns.

Hemingway har använt ett speciellt sätt att berätta sin historia i Att ha och inte ha. Han byter nämligen berättarperspektiv flera gånger. Ibland är det Harry Morgan som för ordet, ibland en kamrat till honom, och ibland blir det den allvetande berättaren som träder in. På så vis känns boken lätt experimentell. Den har sin bästa och mest fartfyllda del i den första hälften. Mot slutet kommer textpartier vars funktion jag inte riktigt ser; möjligtvis ska de fungera som markörer av att tid förflyter.

Hemingway beskriver en mycket rå och likgiltig tid. I en vacker passage beskriver han en självmordsepidemi:
»Somliga begynte sitt höga fall från ett fönster i sitt hem eller på kontoret; andra gjorde det stillsamt i sina tvåbilarsgarage med motorn i gång; andra anslöt sig till Colts eller Smith och Wessons inhemska tradition: dessa välkonstruerade redskap som befriar från sömnlöshet, dövar samvetskval, botar kräfta, räddar från konkurs och spränger fram en utväg ur outhärdliga positioner genom en tryckning med fingret; dessa beundransvärda amerikanska hjälpmedel, så bekväma att bära, så pålitliga i sitt resultat, så väl ägnade att avsluta den amerikanska drömmen när den börjar bli nattmara, och vilkas enda nackdel är den obehagliga röra de efterlämnar åt släktingarna att ta hand om.« (sid. 202)
Hemingway tog själv sitt liv med hjälp av ett hagelgevär 1961.

Jag har tidigare mest läst några enstaka noveller av Hemingway, och började, men läste aldrig färdigt, For Whom The Bell Tolls i skolan en gång. – Att ha och inte ha ger mig vilja att ge mig på mer text av Hemingway.
– – –
Att ha och inte ha, Ernest Hemingway, Albert Bonniers förlag 1979. ISBN: 91-0-043442-6.