torsdag 25 februari 2010

Jo, jag gick på bokrean

Jo, jag tog mig till bokrean en sväng på lunchrasten. Det var som jag förväntat mig: gottköpupplagor av fjolårets bästsäljare: dyrare än pocket, billigare än hardcover. Alltså köper jag hellre en pocket på nätet och får samma text till lägre pris. Bokrean torde haft sin storhetsperiod innan internetbokhandlarna slog igenom ordentligt. – Tanken på att, som förr, stå utanför Wettergrens på Avenyn vid midnatt, känns nu ganska främmande.

Så jag köpte inte Hypnotisören. Däremot köpte jag De bästa svenska dikterna, som satts samman av Jan Olov Ullén, som tydligen gjort lyrikprogram för radion (låt mig gissa att kanalen varit P1). Den verkar bra; den rymmer visserligen en mängd äldre poesi, men även en försvarlig del 1900-talspoesi.

Jag kan tänka mig att jag tar en sväng förbi en konkurrerande bokhandlarkedja, och ser om utbudet skiljer sig nåt. Kanske har de ett större urval poesi än vad jag hittade på Akademibokhandeln.

2 kommentarer:

Titti sa...

Ulléns bok är inget mindre än fantastisk! Slutsåld på nätet, men jag hoppas att något ex ligger kvar på någon fysisk bokhandel så jag kan köpa att ha i mitt presentlager!

Creutz sa...

Gott!