tisdag 1 mars 2011

Bokrecension: Syskonkärlek

Syskonkärlek är skriven av Katarina von Bredow.

År 2021 går Amanda Bergström igenom sina dagböcker från början av åttiotalet, då hon var i de sena tonåren. Dagbokstexterna utgör stommen i berättelsen hon sedan skriver. Och berättelsen berättar om Amandas kärlek till Ludvig – hennes bror. Det är en kärlek som går utöver vanlig syskonkärlek. De två utvecklar en kärlek som är både romantisk och könslig: de förälskar sig i varandra, har sex med varandra och lider svåra kval över tabuet de trotsar: incest.

* * *

Man måste hysa en viss beundran för von Bredow, som i vad som är en ungdomsbok, vågar ta upp ett så känsligt ämne. Hon beskriver Amandas och Ludvigs kärlek på ett stilfullt och värdigt sätt, som bara sällan tenderar att dippa över i sentimentalitet och melodrama... Berättelsen känns i stort realistisk. Och absolut inte moraliserande. Huvudpersonerna kämpar med sina skuldkänslor och med den situation som uppstår, när de till sist bli påkomna.

Boken är skriven med ett rappt och medryckande språk, som är mycket tillgängligt. Kapitlen är ofta korta, och när de är längre känns de dock inte utdragna. Ämnet i sig och språket därtill gör att Syskonkärlek borde kunna fungera som ett utmärkt diskussionsunderlag i exempelvis gymnasieskolor med ämnen som »Livskunskap« på schemat, eller kanske inom psykologi eller möjligtvis vid etikdiskussioner inom filosofi.

Lagen må fördöma fenomenet, men för egen del ser jag naturligtvis inget att fördöma i en systers frivilliga kärleksrelation med sin broder. Dilemmat uppstår främst när det är fråga om att skaffa barn: skall samhället ens där gå in i individernas sfär och bestämma du får och du får inte? — Ja, frågeställningar som dessa kunde säkert luftas i såna skolforum, där det ges utrymme för värdefrågor av detta slag.

Sammanfattningsvis: Syskonkärlek är en välskriven ungdomsroman om tabubelagd kärlek, väl värd att sticka i händerna på personer i målgruppen, men även äldre.
– – –
Syskonkärlek, Helena von Bredow, Rabén & Sjögren 2010. ISBN: 978-91-29-66690-8. 296 sidor.