lördag 10 augusti 2013

Bokrecension: Spöksekretären och andra noveller | Henning Berger

Henning Berger
Spöksekretären och andra noveller är skriven av Henning Berger (1872-1924). Den gavs ut första gången 1919.

* * *

Jag har förut inte läst någonting alls av Henning Berger, mig veterligen, men Spöksekretären och andra noveller var en angenäm bekantskap. Novellerna i samlingen är allesammans välkomponerade, spännande och lite... ruskiga.

För det rör sig om små rysare. Berger har ett språk som är mycket rakt på sak: det ödslas inte tid och ord på att beskriva hur någon hamnat i en viss situation, inte heller konstrueras några uppstyltade förklaringar till de övernaturliga inslag som finns med. Det är i regel ögonvittnesskildringar Berger skrivit och texterna har därför ögonvittnets omedelbarhet, men också ögonvittnets begränsade perspektiv. Det fungerar utmärkt.

I regel är huvudpersonen i berättelserna en judisk, världsvan man, en affärsman som reser omkring genom olika länder, och under någon resa eller under något uppehåll hamnar i en situation som ställer sig bredvid den naturliga värld han är van vid.

* * *

Själva titelnovellen, Spöksekretären, kan fungera som ett gott exempel på den stillsamma ehuru direkta och obehagsinramade prosa som Berger skriver. En man införskaffar i Paris åt en bekant en sekretär. När denna sekretär av ett misstag levereras inte till mannens bekant hemma i Sverige, utan till mannen själv, upplever han två gånger att någon eller något rör sig genom lägenheten, och rotar i sekretärens lådor. Han kan inte se något, men han hör det, och när han kommer för nära får han sig en rejäl knuff.

Dagen efter söker han upp försäljaren, som själv varit med om liknande ting i sekretärens närhet, men hoppades att hemsökelsen skulle upphöra, när sekretären väl kom ur affären. Men de två herrarna plockar isär sekretären, hittar till sist ett lönnfack, där ett damm förmultnat blad eller brev ligger gömt. Ett vinddrag sprider dammet. Därefter upphör spökerierna både för mannen i Paris och hans bekante i Sverige, som till sist får sekretären levererad till sig, märker aldrig något av att det skulle varit något särskilt med den vackra möbeln.

Vi märker således, att berättelsen, som här skissats upp, är enkel och rätlinjig. Inga onödiga händelseförlopp eller personer finns med. Men genom att Berger gör berättelsen koncis och hela tiden håller sig till ögonvittnets eget perspektiv, uppstår en spänning och ett lätt obehag, även för mig som läsare, långt efter att boken publicerades: prosan har hållit sig.

Det gäller också de övriga texterna — såsom den om R. L. Stevensons Dr. Jekyll and Mr. Hyde påminnande berättelsen om mannen som utan att själv vet om det har en ond dubbelgångare, såsom den om den turistande mannen som hör en underjordisk orgel på ett av torgen i en liten småstad, såsom den om Dickens A Christmas Carol påminnande berättelsen om en man som besöks av någon som han sedan länge trodde var död — för hans egen hand.

* * *

Inom svensk litteratur känner jag inte så många exempel på tidiga, genuint obehagliga, noveller eller romaner på det övernaturliga området. Nu har jag dock mött en god samling, just av det slaget. Jag slås dessutom av hur fräscha Bergers berättelser är, både vad gäller innehåll och utformning. Därför kan jag inte annat än att hoppas att än fler upptäcker detta författarskap, som väl numera hamnat något i historiens skugga.
– – –
Spöksekretären och andra noveller, Henning Berger. Albert Bonniers förlag. Digitaliserad som epub av Litteraturbanken.