torsdag 27 november 2008

Bokrecension: The Serial Killer Files

The Serial Killer Files: The Who, What, Where, and Why of the World's Most Terrifying Murderers är skriven av Harold Schechter.

Jag vet inte vad det är eller varför det är så: men seriemördare fascinerar. Det är inte fråga om folk som på fyllan råkar slå ihjäl nån, eller en gangster som skjuter ihjäl en fiende. Det här är psykopater som metodiskt (mer eller mindre) och med full avsikt att döda genomför mord, flera mord, rentav mängder av mord – inte sällan på uppseendeväckande sätt – för att de får någon form av tillfredsställelse av själva dödandet.

The Serial Killer Files är en rejäl bok. Fenomenet seriemord behandlas ur mängder av olika perspektiv: definitioner, varningssignaler, seriemord genom historien, biografier, seriemord och sex, orsker till varför seriemördare är seriemördare, mordmetoder, seriemord i kulturen och så vidare. Många olika seriemördare behandlas i boken, men eftersom de olika personerna återkommer i olika sektioner blir namnen bekanta.

Här finns Lydia Sherman (giftmörderska), Albert Fish (barnamördare, kannibal), John Wayne Gacy (strypmördare), Belle Gunness (styckmörderska) Ted Bundy, Charlie Manson, Zodiak – vars identitet man hittills inte kommit fram till – och många fler representerade. Läsaren får veta hur mord gått till, hur mördarna (eventuellt) tagits fast, deras bakgrund och mer sånt.

Kanhända upplevs den här typen av böcker som sensationalistiska, lite sjuka. Kanske är de det. Men det sätter läsaren i kontakt med något radikalt annorlunda från vardagslivet, det radikalt avvikande. Man kommer nära dessa maskiner av kött och blod, dessa rovdjur med skjutvapen, snaror och knivar som klor. Och det är hursomhelst intressant. De är människor: därför är de intressanta.

Boken har ett bra språkbruk. Dispositionen fungerar väl; och boken kan säkert användas som referensbok, om man söker information om något särskilt i genren; exempelvis profilering eller seriemordets historia.