torsdag 9 oktober 2008

Aforistik

Jag läser The Oxford Book of Aphorisms (red. John Gross).

Aforistik tycker jag om. Aforismen är underbart koncis, den uttrycker en konkret tanke, och är ofta cynisk och oortodox, emellanåt humoristisk. Det finns inte plats för något babbel i aforismen, inte ett ord mer än nödvändigt ryms... — det är så stilistiskt, så rakt, så vasst.

Några exempel från boken (som jag inte läst ut, men som jag varmt rekommenderar):
"It is far from easy to determine whether Nature has proved to man a kind parent or a merciless stepmother."
– Plinus d.ä.
"Bees are not as busy as we think they are. They just can't buzz any slower."
– Kin Hubbard
"If God were not a necessary beeing of Himself, He might almost seem to be made for the use and benefit of men."
– John Tillotson
Utmärkt!

2 kommentarer:

Fågelflickan sa...

Du läser verkligen mycket du! Förstår inte hur du hinner bara... Nu är kommenteringsfunktionen igång igen på min sida. Vem är det du uppmanar att skriva i inlägget ovan? Jag känner mig lite manad...

Creutz sa...

Känn dig uppmanad...