tisdag 27 september 2011

Semikolon — det är grejer, det!

På Svenska Dagbladets mycket läsvärda språkblogg, skriver Ylva Byrman om semikolonet.

Byrman förfasar sig över missbruket av semikolon, då det används som kommatecken eller kolon. Men hon accepterar ett korrekt bruk; ett bruk då semikolon används som det ska. Men helst vill hon se total avhållsamhet från tecknet.

Jag håller — naturligtvis — inte alls med. Tvärtom bör vi använda hela språkarsenalen, för att få så avvägda och tydliga texter som möjligt, med alla stilistiska möjligheter tillgängliga. Att försöka manövrera ut ett sådant språkligt verktyg, är att anlägga en ogrundad von Oben-attityd som är oklädsam: folk kan inte använda semikolon, menar Byrman, så de kan lika gärna låta bli.

Nåväl, folk har emellanåt svårt att använda stor och liten bokstav (under inflytande från engelskan), som kommentatorn hrk1917 påpekar vid inlägget. Inte avskaffar vi stor och liten bokstav för det.

Desto viktigare då, att se till att semikolonets riktiga bruk lärs ut tillsammans med kunskap som skillnaden mellan "de" och "dem". Även om ett riktigt snyggt bruk av detsamma väl främst lärs genom att läsa god prosa, där semikolonet används lika naturligt som vilket annat skiljetecken som helst.

Låt oss inte avskräckas! Jag tänker fortsätta avdela mina huvudsatser med semikolon, när jag tycker att det är befogat.

4 kommentarer:

Monika sa...

Jag älskar semikolon och all annan kommatering, där det behövs. Men visst, jag retar mig på felanvändningen jag också :)

Anonym sa...

Ibland kan jag också reta mig på "felanvändandet" av vissa tecken. Men å andra sidan... Är det inte språket förändras, utvecklas och blir till något nytt? Ska vi verkligen vara konservativa språkpoliser som hävdar att rätt är rätt och fel ska avskaffas?

Creutz sa...

Mm, jag försöker tänka mig språket som organiskt. Det måste se ut och fungera på ett visst sätt för att vara möjligt att identifiera och förstå sig på, men samtidigt måste det finnas dynamik, och möjlighet till stegvisa förändringar.

Det är väl en fin balansgång där, antar jag.

Mrs Calloway sa...

Semikolon är jättebra!
Och mycket användbart. Mycket mer än komma och mindre än punkt. Som att arbeta 75%.