söndag 2 januari 2011

Bokrecension: Babels hus

Babels hus är skriven av författaren och läkaren P. C. Jersild.

Babels hus består av ett myllrande persongalleri och ett myller av berättelser. Samtliga dessa mikroberättelser får sin röda tråd, i att de följer patienten Primus Svenssons resa genom sjukhuset, alltifrån hans första insjuknande, till obduktion och uthämtning av urnan. Läsaren träffar så på medicine kandidater, läkare, forskare, sjuksköterskor, patienter, anhöriga, diskare, tvättare, professorer, docenter, vårdbiträden och allt vad olika folk man kan träffa på ett sjukhus.

Jersild, själv läkare, torde veta vad han skriver om, även om berättelsen i sin humor och tragedi torde vara skruvad. Berättelsen utspelar sig på Enskede nya megasjukhus, i huvudsak kring år 1979. Vi får se hur de olika avdelningarna, i sjukhuset som liknar en flygplats, försöker överlämpa patienter till varandra, har svårt att prioritera och har svårt att ta beslut. Vi märker nästan fysiskt av den byråkratiska tröghet som vidlåder hälsovården. Och de ungas naiva politiska åsikter skiner igenom, där hela sjukhusvärlden ses som kapitalets fängslande av arbetarnas kroppar.

Läkarna framstår oftast som småaktiga ehuru högdragna personer, stolta över examina och glada i sin auktoritet. Man frestas att fundera över huruvida Jersild i dessa människor lagt in karatäristika från personer han själv känner inom facket...

Och mitt i allt står gubben Primus Svensson, med sin frånvarande son. Även relationen med sonen blir en berättelse i berättelsen: hur den faktiskt förbättras med Primus försämrade hälsa. Primus själv verkar vara en vettig och tillbakadragen person, och gestaltningen av honom, liksom resten av persongalleriet, känns mycket genuin och realistisk.

Babels hus är skriven på en rak och effektiv prosa, lättillgänglig och njutbar, och Jersilds berättelse lämpar sig både som en kritik av sjukvården – i vilket fall sådan den såg ut i slutet på sjuttiotalet – och underhållande förströelseläsning.
– – –
Babels hus, P. C. Jersild, Bonniers 1978. ISBN: 91-0-043651-8. 330 sid.