fredag 6 mars 2009

Bokrecension: UKON kalender

UKON kalender är skriven av Ulf Karl Olov Nilsson.

UKON kalender är ett konstverk, ett experiment, nåt intressant... Boken är utformad som en almanacka, men datumen är inte i kronologisk ordning, utan i bokstavsordning. Följaktligen följer "Måndag den nittonde oktober" på "Måndag den nittonde januari". Bara idén till detta är underbart nyskapande och provocerande. — Det mesta av boken är tomma rader. Som i vilken almanacka som helst. Det poetiska inslaget, förutom datumens följd och koncepetet som sådant, består i de visdomsord som står längst ner på högersidan på uppslagen; på samma sätt som traditionella almanackor brukar ha ordspråk och citat där, så använder Nilsson utrymmet till sina små luriga, knepiga, krumbuktande aforismer. Ibland vet jag inte om han driver med läsaren, eller om det är tänkt att ligga någon form av esoterisk kunskap i sentenserna...
"Det ser nästan inte ut som någonting alls."
Vad betyder det? Hur ska jag förstå det? Kärnfullt och pregnant: men vad åsyftas? För läsaren att applicera kanske...? —
"Du måste ta reda på vad som är meningen med just ditt liv,
med din tillvaro här på jorden – och sedan försöka bli just det!"
Ett motto så gott som något. Nästan nietzscheanskt...
"Dröm: en lärare i naturvetenskap börjar rosta efter att ha
tillbringat natten i en fuktig hotellsäng."
Sammansmältning. En blixtreaktion på yrket i syntes med ämnet...
"Det är bättre att vara glad och negativ än glad och positiv."
En effektiv vändning av vad som med nåt ord utbytt och omarrangerat annars hade fått en klang av klisché.

Nilsson har en helt underbar virtuos och lekfull hantering av språket, och det är mycket inbjudande. När jag inte begriper vad han är ute efter avfärdar jag det inte som nonsens, utan som textens och författarens frihet att skriva just nonsens, och placera in det i ett konstverk av den här arten: på så sätt blir det något mer, det får volym och tar upp plats i sin egen rätt: som del av konstverket.

Man bör känna tacksamhet till Sanatorium Förlag som vågat satsa på den här boken. Resultatet blev utmärkt.

4 kommentarer:

marlan sa...

Jag opponerade på en uppsats om UKONs ppoesi. Det var svårt, roligt och intressant.

Creutz sa...

Intressant! Jag har lite svårt att veta vad jag ska ta mig till med den här poeten. Känns lite beat över honom – just i friheten till språket; men jag vet inte hur mycket som faktiskt är tänkt att förstås, och det kan jag kanske uppleva lätt frustrerande... Meningsskapande sitter rimligen i läsaren, men det är ju inte fel att synka det med vad författaren faktiskt menar...

Poeten sa...

UKON är enligt mej ett geni. Både Barndomstolen och Synopsis fick mej att häpna.

Creutz sa...

Mm, jag vet fortfarande inte riktigt var jag har honom... Men Barndomstolen har jag inte skaffat ännu. Den står på listan i Adlibris, tror jag dock...