Carl-Henric Jaktlund, ledarskribent på den kristna
dagstidningen Dagen, skriver 29/1 om sekularism och religionens roll i
samhället under rubriken ”Baxa inte in tron i det privata livet”.
Om jag
förstår Jaktlund rätt ryggar han tillbaka från en samhällsgemenskap där religionen
anses vara en privatsak. I stället vill han att kristendomen ska levas ut och
ageras.
Det är ett märkligt förhållningssätt. Mig veterligen har
ingen verkat för att kristendomen ska förbjudas, inte ens en kristendom som märks
och tar plats. Tvärtom, ju mer sekulär varje samhällsinstans får lov att vara,
desto större utrymme erbjuds för den religiöse att leva ut sin individuella
tro.
Men hur ser det samhälle ut där religionen inte är en privatsak,
utan motsatsen: en sak för det allmänna?
Jo, då får vi en symbios mellan
religiositet och statsangelägenheter som vi bara har alltför stor erfarenhet av,
som när svenska staten förföljde oliktänkande i förhållande till statskyrkans
dogmer, ja, som när enskilda religiösa samlingar genom konventikelplakatet var
förbjudna, eftersom de riskerade att skada den religionsform som samhället
bejakade. Så går det när religionen inte tillåts vara en privatsak: en sak för
den enskilde.
Det finns helt enkelt inget rimligt alternativ till att låta
religionen vara privat – en sak uteslutande för de enskilda medborgarna, och
inte en sak för samhället att blanda sig i eller ens ta större hänsyn till än
toleransens milda överseende.
Jag misstänker att Jaktlund inte skulle säga emot mig i
detta.
* * *
Jag misstänker vidare att Jaktlunds förståelse av ordet ”privat”
här är mycket snävt, mycket mer snävt än vad nog de flesta sekularister skulle
förstå begreppet som.
Privat har i detta sammanhang inget med hemlighållande
att göra eller att hålla för sig själv, utan blott att det är den enskildes sak
att förhålla sig till den ena eller andra religionen såsom en efterföljare
eller såsom en avståndstagare. Samhället som sådant bör fungera som ett torg
där allehanda yttringar av religioner är tillåtna, men där ingen religion äger
supremati över någon annan eller på någon annans bekostnad. En milt överseende
tolerans, som sagt, får känneteckna den gemensamma kontaktytan i samhället.
Däremot är det inte på något sätt givet att kristen aktivism
nödvändigtvis gynnar demokratiska strävanden. En aktivism på kristen grund
utgår inte från folkvälde utan från gudsvälde på så vis att man anser sig ha
en uppfattning om vad Gud skulle vilja, och agerar och påverkar utifrån det,
snarare än utifrån vad människor vill och åstundar.
Aktivismen behöver inte resultera i en ”uttalat kristen”
stat, för att använda Jaktlunds formulering, men lyckas påverkan i någon mån
har man i samhällskroppens lagstiftande organ fått in teokratiska element:
lagar stiftade utifrån kristen ideologi snarare än ett människocentrerat förhållningssätt
till tillvaron.
Sammanfattningsvis: Religiositeten
bör vara privat. Det innebär inte att religionen kastreras, men att man i den sekulära
staten kringskär dess möjligheter att häva sig upp till någon form av
överhöghet i samhället, hurudan överhöghet ideologin än må ha över dess
enskilda trosbekännare. I gengäld bör staten hålla tassarna borta från den religiösa verksamheten, så länge den inte inverkar menligt på människor utanför densamma.
Jaktlund är fri att ropa kristliga budskap från hustaken, men riskerar det att rucka på statens livsåskådningsneutralitet, då går den utöver det privatas sfär och bör motarbetas.
Jaktlund är fri att ropa kristliga budskap från hustaken, men riskerar det att rucka på statens livsåskådningsneutralitet, då går den utöver det privatas sfär och bör motarbetas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar