torsdag 23 februari 2012

Bokrecension: Handbok för pessimister | Leif Eriksson (red.)

Handbok för pessimister är en nätt samling citat, sammanställda av Leif Eriksson.

* * *

Jag samlar på mig citat. I datorn har jag en anteckningsfil där jag slänger in slående formuleringar och sentenser, och så har jag också ett dokument där jag emellanåt kategoriserar citat jag hittat. Jag kan tycka att det är värt att plöja igenom hundra sidor citatantologi för att hitta åtminstone något eller några riktiga guldkorn.

Handbok för pessimister är en lättsam citatantologi, vars tema alltså är pessimism. Citaten har delats in i ett antal kapitel, som heter saker som "Dystert", "Deppigt" och "Ännu deppigare". Men de ibland oförskämt lättsamma hanteringarna av ett så allvarligt ämne som pessimism pekar ändå hän mot ämnets tunga natur; själv är jag väl pessimist, i den meningen att jag menar att livet visserligen innehåller njutning, och att man gör rätt i att söka den njutningen, men att livet samtidigt ändas i döden, och att livet för stora mängder av människomassorna på det stora hela är lidande — och därför gör man nog rätt, i att kalla livet kort och ur ett stort mänsklighetsperspektiv alltför fyllt av lidande: i mycket för många en tragedi.

Det finns en mängd allvarliga citat i Handbok för pessimister. Trots en hel del plattityder och välkända citat, så finns också riktiga sinnets mörkermän också med, såsom min personlige favorit — E. M. Cioran. Och andra seriösa aforistiker, som G. C. Lichtenberg.

* * *

Några exempel på pessimistiskt färgade citat ur boken:
"Det är bara för att vi alla är bedragare som vi står ut med varandra."
— E. M. Cioran

"Minnet av en lycka är inte längre lycka; minnet av en smärta är alltjämt smärta."
— Lord Byron

"Om det ändå var lika lätt att fördriva hunger genom att gnida magen som det är att masturbera."
— Diogenes

"Döden är inte den största förlusten i livet. Den största förlusten är det som dör inom oss medan vi lever."
— Norman Cousins

"Det kanske verkar konstigt men det finns ingen kunskap som kan bota dumhet, och vanlig utbildning bara förstärker den."
— Stephen Vizincey
* * *

Typografin är utmärkt. Citaten har fått gott om luft, och typsnittet är väl avpassat. Handbok för pessimister är väl främst att se som en presentbok, lämplig att skänka åt den som du möjligen tycker är aningens för glättig och hurtig. Men vad som hade stärkt boken mycket i mina ögon, hade varit om man hade skänkt varje citat en källhänvisning. Och nog får jag lov att säga, att jag tycker att citat med ämnet "äktenskap" är väl rikligt representerat. Nog har väl folk sagt pessimistiska saker på ett slagfärdigt sätt om mer än det äkta ståndet?

Men, för en billig penning har man alltså här en fin gå bort-present eller nåt att bläddra i på små lediga stunder.
— — —
Handbok för pessimister, Leif Eriksson (red.), Känguru 2010. ISBN: 978-91-86289-16-4. 108 sidor.

0 kommentarer: