fredag 23 september 2011

Text i sten hos SavedInStone

Hos Dagens Nyheter läser jag en intressant artikel: Graverande idé: framåtblickande hällristningar. Det handlar om företaget SavedInStone, som har börjat ta in beställningar på text att gravera in på ett berg i Bohuslän.

Johan Jörgensen, VD, menar att den moderna teknikens texter riskerar att försvinna med tiden. Och med tiden menar Jörgensen inte några få decennier eller sekler, utan tusentals år. Lösningen finns i moderna hällristningar. Nära berget i Tanum, där inskriptioner nu börjat huggas in, finns redan hällristningar från bronsåldern, där vi kan se vad folk tyckte var viktigt nog att bevara i sten för 2500 år sedan eller än längre tillbaka. Förhoppningsvis, säger Jörgensen för dn.se, kan budskapen som huggs in av SavedInStone läsas i en så avlägsen framtid som om femtusen år.

Det är hisnande perspektiv.

En parallell kan man kanske se i "Bexells talande stenar" utanför Varberg. Där lät riksdagsmannen Axel Bexell mot slutet av 1800-talet hugga in omkring 160 tankespråk och 560 namn i sten på sina ägor — åtminstone är det ungefär så många som man återfunnit. Jag har inte varit där själv, men det verkar vara en fantastisk plats att besöka.

Nå, den hugade kan alltså på berget i Bohuslän få tecken inhuggna för 100 kronor stycket och en bild för 12 500 kronor. Så frågan som återstår för mig är då: vad skulle väl jag vilja förmedla till nån som möjligen läser texten om fem millennier? Kanske en text mycket äldre än vad jag är — mitt livsmotto: Amor fati...

2 kommentarer:

fabucjonas sa...

intressant som fan med vår tids flyktiga medier. floppy discs bara 10 år gamla som ingen längre kan läsa. 30 år gamla pocketar som faller sönder pga dålig kvalitet. en intressant grej jag läste nån gång (50% science fiction tror jag) är idén om att inympa budskap i den innersta materian, t.ex. i vårt dna, eller i grundämnena själva. dessa budskap skulle kvarstå oförändrade i årmiljoner (finns kokosnötter som tror att såna budskap återstår att upptäcka i vårt eget dna som tydligen består till stor del av "tomrum" eller outnyttjat informationsutrymme)

Creutz sa...

Så sant; men detta med att koda budskap i vårt DNA låter lite... instinktivt obehagligt.