lördag 17 september 2011

Bokrecension: Varning! | Neil Strauss

Varning! Om du inte läser den här boken kommer du aldrig att överleva är skriven av journalisten och författaren Neil Strauss (f. 1973).

Bokens engelska titel beskriver innehållet mer träffande än den svenska översättningen. I original heter verket Emergency. One man's story of a dangerous world and how to stay alive in it. Man kan nämligen få intrycket, att Varning! är en sorts överlevnadshandbok. Det är den inte. Visst finns en del fiffiga trick beskrivna, som hur man tillverkar ett dolt vapen med ett kreditkort som grund, eller hur man tar sig ur handbojor av olika slag.

Men det Strauss berättar om, är hur han går från att vara en inbiten stadsbo med den moderna världens alla bekvämligheter, till en person med färdigheter och kunskaper kring hur man kan hålla sig vid liv i en postapokalyptisk värld.

För Strauss har det blivit tydligt att något förändrats i USA. Hans varningsklockor ringer, när han märker hur staten reglerar och kontrollerar medborgarnas liv, i namn av att skydda dem mot terrorism och andra hot. Så för att inte stå hjälplös om — eller hur hans perspektiv, snarare när — USA brakar samman, satsar han år på att bli en person som tar sitt öde i sina egna händer.

Det är denna utbildning som vi får följa. Och det är intressant! Strauss skriver en medryckande prosa som gör läsupplevelsen storartad. Han lyckas göra läsaren till en kompis, helt enkelt.

* * *

På sin resa träffar Strauss på den ena människan märkligare än den andra. En udda byråkrat på S:t Kitts och Nevis. Halvstolliga skogsmänniskor med överlevnadskurser. En miljardär som funderar på att köpa en ö. Strauss lär sig döda villebråd och tillaga dem. Han lär sig göra upp eld med pinnar, och utvinna vatten ur luften. Somliga personer är högerextremister — en till och med åldrad nazist — andra verkar luta mer åt hippiehållet. Åter andra är paranoida regeringskritiker. Han tar hjälp av sjukvårdspersonal, av militärer — ja, av alla som har någon form av kunskap som kan hjälpa honom i hans strävan.

Och inför sina egna ögon, och läsarens, förvandlas så musikjournalisten som växte upp i en skyskrapa, till en man som nog skulle kunna härda ut och överleva i vildmarken likaväl som i en stad där elektricitet och vatten blivit en bristvara. Och slutligen blir han så, efter ett möte med Leonard Cohen, en person som inte bara vill fly från en sammanfallande civilisation, utan någon som gör vad han kan för att försvara den.

* * *

Allt detta är som sagt intressant att ta del av. Men mest intressant är ändå den bild av USA som Strauss ställer framför oss: en nation där medborgarna inte känner sig trygga, där man inte nödvändigtvis litar på att myndigheterna arbetar för ens eget bästa. Och där man nog gör rätt i att försöka skaffa sig ett bankkonto utomlands — bara utifall att ekonomin faller samman så totalt, att egna tillgångar i landet försvinner.

Texten åtföljs av ett antal serier med mer eller mindre fantasifulla framställningar av hur man tar sig ur knipor: till exempel hur man oskadliggör en kamphund, eller hur man ska bete sig om man hamnar i en biljakt. En mängd ytterligare illustrationer från Strauss äventyr finns också med, och gör månne texten än mer realistisk.

Skaffa inte Varning! för att packa ner den i en ryggsäck och ta den med dig ut på långvandringar i naturen, i hopp om att den där räddar ditt liv. Det finns det annan litteratur för. Men skaffa den för att lära känna ett USA såsom vi inte nödvändigtvis är vana att se det.
— — —
Varning! Om du inte läser den här boken kommer du aldrig att överleva, Neil Strauss, Pocketförlaget 2011. ISBN: 978-91-86369-11-8. 458 sidor.