måndag 6 december 2010

Varför läsa?

Varför läser jag?

Jag läser för att läsandet ger mig ett själviskt nöje. Jag läser för att läsandet spränger horisonter i alla riktningar. Jag läser för att min kunskap så förökas, och min insikt med den. Jag läser för att jag tycker om känslan av en bok i handen och lukten av papper. Jag läser för att skönhet uttrycks så väl i bokstäver. Jag läser för att läsandet är en förutsättning för skrivandet. Jag läser för att det ger mig referenser och fyrar i mörkret. Jag läser för att läsandet kastar mig in i andra människors medvetanden, och tillåter mig att stjäla deras upplevelser. Jag läser för att jag då glömmer och jag läser för att minnas. Jag läser för att jag gillar bokens tyngd i fickan. Jag läser för att vackra formuleringar är som blixtnedslag i verkligheten. Jag läser för att erfara saker jag annars aldrig skulle erfara: jag står i Auschwitz, jag ser tefat landa, jag sitter i dödscellen, jag bestiger berg och korsar oceaner.

Jag läser, för att läsandet får mig att känna mig som en bättre människa.

Jag läser för att läsandet ger mig ett själviskt nöje.

1 kommentarer:

Anonym sa...

Uttrycksfullt beskrivet.