tisdag 28 december 2010

Nån annans dagbok

I dag kom jag över någons dagbok. I en bok kallad År ut och år in, som rymmer en del förtryckta texter, har någon skrivit om sina dagar. Inte så många av dem, men dock några. Vid 29 datum finns anteckningar. Alltså vid ungefär åtta procent av årets dagar. Mest är det skrivet vid årets början, och under några dagar på sommaren, när den anonyma dagboksförfattaren var på en resa.

Dagboken trycktes 1990. Författaren nämner ett biobesök och filmen som sågs kom ut 1993. Men eftersom biobesöket inträffade i januari, bör det ha hunnit bli åtminstone 1994. Det ger ett hum om var vi befinner oss i tiden.

– Jag ska ge två utdrag. För att skydda författarens identitet, är samtliga namn ändrade till en bokstav. En välkänd plats i en svensk stad är också dold. Men författaren förefaller vara en kvinna. Uppenbara skrivfel är rättade.
»A o jag hade grupp 2 o vi jobbade undan. B och C jobbade ju inte så snabbt, men vi hjälpte dem inte ändå. Vi ordnade med 3 hemskrivningar i morgon. D ska vara hos oss denna veckan o tur är det för jag är trött på E. På em satt A och jag och skrev klart recepten. F kom in till oss så vi satt och snackade skit. Tog det lugnt på kvällen. Sydde färdigt fodret på min lampskärm.«
(3 januari)
* * *
»Trött. A o jag hade grupp 3 o vi jobbade undan bra. Jag jobbade med överläkaren på intaget som ville lägga in 2 pat trots att vi hade 4! Överbeläggningar. IDIOT. Vi fick springa till op med en pat o allt rullade på hela tiden. 4:an fick ta en gubbe av oss. Skulle ha slutat 14.30 men vi hade personalmöte så vi blev sittande till 16.30! G sa att C skulle ta komp på em istället för sjukskrivning så det blev ju ett jäkla liv. H vantrivs på 4:an o ska komma in och gå dubbelt hos os. Otroligt. Jag attackerade G för att bara I kan datan så det slutade med att jag skulle få lära mig den. Hade sällskap med J han och hon tycker oxå det är fel att C får ledigt. Hämtade K 17.10 vid [välkänd plats] då vi åkte ut till L o fikade. Var hemma 21.20 då jag ringde till A men hon tyckte inte att jag hade gått för långt. Trams[?] Vi pratade i 2 tim. Skönt. Det är mycket konstiga saker på gång på jobbet.«
(13 januari)
Naturligtvis är det en grannlaga problematik med integritetsskyddet. Jag publicerar här en människas mycket privata anteckningar. Men jag menar att det är rimligt att lägga ut texterna, eftersom 1) Texterna ger en glimt av ett människoliv för omkring tjugo år sedan. 2) Jag har köpt dagboken, vilket tyder på att personen antingen medvetet gjort sig av med den, eller är avliden, och inte kan skadas av publiceringen. 3) Personen skulle rimligen vara möjlig att identifiera genom en del efterforskningar, med utgångspunkt från vissa uppgifter i dagboken. Jag väljer att dölja dessa uppgifter, just för att skydda personens integritet.

Texter som dessa är oerhört värdefulla. Så, om något får väl dagböckernas värde för eftervärlden illustreras av den här sjuksysterns noteringar, och den omedelbarhet varmed de sätter oss i kontakt med någon omkring ett och ett halvt decennium bort. Och det är fascinerande. Mycket fascinerande. Och det närmaste en tidsresa vi kanske nånsin får möjlighet att göra. —

0 kommentarer: