torsdag 23 december 2010

Jul i hembygden

Nu åker jag till hembygden för att fira jul.

Med mig i bagaget tar jag:

– Eddan, övers. Erik Brate.
Ondskans väsen, Douglas E. Adams (red.).
Nietzsche och Tredje riket, Melker Johnsson.
– Tredje rikets öga, Hans Georg Hiller von Gaertringen (red.)
The Quotable Atheist, Jack Huberman (red.)
Lyrikboken, Tage Nilsson m.fl. (red.)

Eddan kan ju vara bra om bibelciterandet och gudstjänsterna på teve blir övermäktiga – och även annars. Ondskans väsen med sina skräcknoveller ger fin avkoppling och Nietzsche och Tredje riket erbjuder fin intellektuell stimulans. Tredje rikets öga fick jag på posten häromdagen, och den behandlar en av Hitlers filmares fotografier. Den utgör ett kritiskt praktverk med bilder från den aktuella perioden. The Quotable Atheist har jag läst igenom förut, men det skadar inte att fräscha upp bekantskapen med några skarpa ateistcitat. Lyrikboken får följa med för att skänka lite mer poetiskt glimmer över julhelgen.

God jul, tillönskas läsarna! Glöm inte midvinterblotet!

0 kommentarer: