måndag 20 december 2010

Bokrecension: På spåret

På spåret: 2 500 frågor till hemmakupén är sammanställd av Lena Lind Brynstedt (red.) och utgiven av Bokförlaget Max Ström.

För oss som rent allmänt tycker om att briljera med vår allmänbildning (i allt utom sport, så klart), finns nu en utsökt julklapp! I På spåret ryms 2 500 frågor i kategorierna »Världen«,
»Europa«, »Sverige«, »Historia« (yes!), »Kultur och nöje« (yes! igen), »Sport« (why, oh, why?) samt »Djur och natur«. Därutöver ryms lite trivia om teveprogrammet med samma namn.

Fastsatt vid den nätta boken finns en liten svart, digital dosa, som med ett knapptryck slumpar fram en fråga, och med vars hjälp man kan trycka in önskat svarsalternativ, och förhoppningsvis få en liten fanfar om man svarat rätt. I regel värjer jag mig mot saker i en bok som inte är text (eller till äventyrs illustration), men i en bok av detta alldeles speciella slag, är det en finurlig pryl, som underlättar spelet.

Några exempel på frågor:
»1409. Torgny Segerstedt var chefredaktör under andra världskriget och en av dem som i svensk press vågade kritisera nazismen. Vilken tidning var det?
A Dagens Nyheter
B GHT, Göteborg
C Sydsvenska Dagbladet
D Jönköpings-Posten«
Och svaret är ju Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning, det vill säga GHT.
»1318. Under nästan hela 1916 utkämpade Tyskland och Frankrike ett slag där en kvarts miljon soldater dog. Vad heter staden?
A Arras
B Ypres
C Verdun
D Amiens«
Och svaret är ju Verdun.

På spåret hör hemma på sena fredagskvällar vid matbordet, och plinget från apparaten bör ackompanjeras av klinget från vinglasen. Det är en bok som det förefaller som om jag inte borde skriva så mycket om, utan det torde vara själva upplevelsen av boken som spelredskap som är huvudsaken. Så gillar du frågesport, och känner tillit till din egen allmänbildning – skaffa På spåret, och utmana släktingarna efter alla julbord! Det tänker i alla fall jag göra.
– – –
På Spåret: 2 500 frågor till hemmakupén, Lena Lind Brynstedt (red.), Bokförlaget Max Ström 2010. ISBN: 978-91-7126-188-5. 302 sid.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hur gick det med frågesporten under julhelgen? /SC

Creutz sa...

Jodå, far och jag körde några omgångar, och han vann. Samtliga gånger.

Anonym sa...

Jag trodde man blev allmänbildad av böcker? Fö så spelad far och jag 1-1 (jag har köpt boken). /SC