onsdag 4 augusti 2010

Bok & Bibliotek 2010

Dagensbok.com påminner mig om att det närmar sig igen.

Den 23 september börjar Bok- och Biblioteksmässan i Göteborg. Temat är Afrika. — I år tänker jag inte sätta mig i bilen och rulla de sex milen in till stan. Jag gjorde det förra året, och jag upplevde evenemanget inte så mycket tillvänt litteraturkonnässörer, som den bransch den faktiskt vänder sig till. Det är mycket skrikiga annonser. Priserna är höga. Folk är svettiga. Och innehållet är så spretigt, att jag inte vet vart jag ska ta vägen. – Ska jag lägga en stund på att kolla på estniska böcker om estnisk folktro? Ska jag köpa en barnbok om Islam? Ska jag titta på de tusen sinom tusen deckare som saluförs i de stora bokjättarnas montrar? Ska jag stå i kö för att få Björn Hellbergs eller Leif GW Perssons namnteckning i boken jag köpt? — Nej.

Mer intressant känns Textmässan. Den är visserligen i Stockholm, och har redan varit för året. Men ändå. Då kan jag dessutom ta tåget upp, och behöver inte ägna en timme åt att leta parkering, som förra året i Götet, där jag till sist hittade plats i källaren under Ullevi. Det kan kanske vara nåt att fundera på inför nästa år.

För att få tips om ny litteratur och bra förlag surfar jag. Amazon.com är en utmärkt sida för att få förslag på böcker inom ett visst område, eller av en viss författare. LibraryThing ger också bra tips. – Och när jag läser fackböcker är bibliografierna och litteraturhänvisningar i texten emellanåt guld värda! Den fysiska mötesplatsen, såsom Bokmässan, tappar på så vis, i viss mån, sin relevans som inspiratör och lockfågel för mitt litterära intresse. Särskilt när jag upplever drakförlagen som mer dragna till vinstmaximering än till det faktiska intresset för litteraturen, som till exempel kan uttryckas genom en smalare utgivning.

0 kommentarer: