lördag 19 juni 2010

Bokrecension: Ett annat liv

Ett annat liv är en självbiografi skriven av Per Olov Enquist.

Ett annat liv har väl främst blivit omskriven på grund av Enquists mycket nakna beskrivning av sina alkoholbekymmer mot slutet av åttiotalet och början av nittiotalet. Men boken handlar om mer. Den täcker hans uppväxt långt uppe i norr, där han bodde i det gröna huset med sin mor, sedan hans far dött när han bara var någon månad gammal. Modern var religiös, och Enquist förväntades vara det också. På lördagarna skulle han be och bekänna – bekänna någon synd för Jesus, för att undfå gudomlig förlåtelse.

Emellertid var P O Enquist en synnerligen välanpassad gosse, och hade stora bekymmer att komma på några synder att bekänna. Så han hittar på att han stulit godis. Vilket visar sig vara en lögn. Vilket han då försöker bekänna. Vilket modern inte godkänner. Enquist lyckas komma ifrån den obligatoriska bikten, genom att fråga varför modern inte bekänner sitt dåliga beteende gentemot fostersystern. Därmed var det slut på bekännandet.

– Nå, vi får följa Enquist genom hans skrivande liv. Mängder av kända namn, politiker och skriftställare passerar. Skvallret är återhållet. Och vid känsliga uppgifter är namnen frånvarande: det är respektfullt, utan att mista känslan av närhet. – Nå, berättelsen utspelar sig mellan födsel och det att Enquists bryter med spriten 1991. Händelser därefter finns antydda, men berättelsen slutar i allt med att Enquist konstaterat att han räddats.

Enquist skriver om sitt absoluta gehör vid skrivandet. Det är en självetikettering som inte är skrytsam. Den är sann. Hans språkhantering är helt enkelt utmärkt. Norrländsk dialekt, gammal bibelsvenska och en personlig rikssvensk prosa blandas på ett utmärkt balanserat sätt. Texten är uppdelad i avdelningar, kapitel och stycken, som gör texten lättillgänglig och luftig. Enquist har valt att skriva om sig själv i tredje person, vilket torde ge honom en viss distans till det skrivna, och – kanske – därmed en större frihet att vara ärlig i beskrivningen av sig själv. Upprepningar är inplacerade med precision för att skapa maximal effekt. Metaforerna är fräscha:
»Han tycks ibland med jämna mellanrum vara intagen för vård, eller bestraffning, eller förvaring i ett temporärt bårhus före kremeringen, men är inte säker.« (sid. 498)
Läs boken för att få en inblick i en skrivande mästares sätt att förhålla sig till den verklighet som han skriver om. Läs boken för att ta intryck av utmärkt formuleringskonst. Läs boken för att lära känna Enquist. Läs boken för att lära känna lite av den litterära eliten i Sverige under decennierna mellan sextiotal och åttiotal.
– – –
Ett annat liv, Per Olov Enquist, Norstedts 2009. ISBN: 978-91-1-302538-4.