måndag 8 mars 2010

Tips: Arbetsrutiner

Via Författarcoachens blogg får jag länktipset 25 famous Thinkers and Their Inspiring Daily Rituals, som är intressant läsning. Där får vi lära oss att Gertrude Stein gärna skrev poesi i bilen. Kafka jobbade ju på försäkringsinstitutet under dagtid, sov en stund på eftermiddagen och jobbade med att skriva mellan 23 och runt 02. John Grisham såg till att komma till jobbet halv sex på morgonen, och hade som mål att skriva en sida text om dagen. När han skrivit sin sida tog han sig an sina juridiska arbetsuppgifter.

Tänk om jag kunde ha en sån här vardagsrutin:

Gå upp klockan 06.15. Ta mig till kontoret vid 07.00. Skriva till klockan 8.00. Jobba till klockan 17, med avbrott för lunch och en stunds läsning kl. 12.00. Umgås med högst älskade sambon till kl. 22.00. Läsa tills jag somnar. Då skulle jag kanske verkligen få mer skrivet!

1 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk om man hade lite bättre självdisciplin! Eller kan man vara nöjd med det som är och tänka att det kunde vara mycket sämre...

Det är nog bra att vara lite snäll mot sig själv och inte pressa sig för hårt.

AW