tisdag 20 oktober 2009

Satanism på topplistan

Om man går in under kategorin "Uppslagsverk" på Adlibris, och filtrerar så att endast pocketböckerna kommer upp – då kommer Anton Szandor LaVeys The Satanic Bible som nummer två på topplistan. Det var ju intressant.

Satansbibeln torde vara en sån där bok som är förhållandevis ökänd, men som få har läst. Nå, jag har läst den. Och jag tycker den är rätt bra. Den är visserligen vulgär och språket är inte särskilt välljudande. Men om man bara destillerar ut religionskritiken och studerar den, så är den träffsäker.

Som alla förhoppningsvis känner till numera är satanism ju inte detsamma som djävulsdyrkan. Satanism kan mycket väl vara ateistisk, och handlar om ett självbejakande snarare än ett bejakande av en transcendent kraft. Satan blir en symbol för upproret mot det som uppfattas som Gud och den gudens etik. Målet är ett självuppfyllande liv här, inte i en antagen tillvaro efter döden.

Naturligtvis är satansgestalten vald som galjonsfigur för satanismen som en provokation. Och till skillnad från nyktrare religionskritiker, som Nietzsche, min personliga favorit, tar LaVey i från fötterna. Det blir enkelt, oproblematiserat och vulgärt. Men det skadar ju inte att klämma ur sig ett citat från Satansbibeln emellanåt. Om man nu vill provocera...
"Life is the great indulgence—death, the great abstinence. Therefore, make the most of life—HERE AND NOW!" (The Satanic Bible, sid. 33)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej broder,

När kommer ni och hälsar på?

/cz

Creutz sa...

Oj, läser du min blogg! Det var roligt att se!

Ja, så snart som jag har tillräckligt med energi för att dra mig upp ur schäslongen och sätta mig i bilen...

Jag ringer i dagarna!

Anonym sa...

Har du ständig passing på denna eller?

Förstår om du inte hinner, fullt upp med att läsa kanske?

Vi hörs

/cz

Creutz sa...

Yeeeez... Får ett mail när nån kommenterar...

Men ser fram emot att komma upp!

Poeten sa...

Jag har tänkt köpa The Satanic Bible. Jag skulle ju kunna önska mej den av mamma i julklapp.

Creutz sa...

Utmärkt idé.